ÍZcsiklandozó

Vörösboros, gombás nyúlragu burgonyapürével

2021. december 17. 17:06 - ÍZcsiklandozó

img_2008-1.jpg

 

Imádok nem mindennapi alapanyagokkal dolgozni, így amikor kedves kolléganőm meglepett a szüleitől kapott egész házi nyúllal, azonnal megdobbant a szívem. Először örömömben, azután izgalmamban, mert még sosem főztem ilyen húsból! Hogy fogom én ezt elkészíteni?
Azt már tudtam, hogy a nyúl húsa rendkívül finom és egészséges, többször ettem is, általában sütve vagy pörköltként, így abban is biztos voltam, hogy most egészen más receptet fogok kipróbálni. Bújtam az internetet rengeteg nagyon jónak tűnő elkészítési módot találtam. Abban biztos voltam, hogy valami szaftos ételféleséget fogok választani. Így döntöttem a ragu mellett, méghozzá vörösborral pikánssá téve. Mivel házi nyúl került a lábasba és nem vad, így nem akartam nagyon karakteres ízvilágot adni a főztömnek, de célom volt a különlegesség. Az elkészítéshez vastag falú vaslábast használtam, ami egyenletesen adja le a hőt, így csodásan és egyenletesen puhul benne az étel.

Fantasztikusan finom lett a végeredmény, így készítettem:

 

 

img_2011-1.jpg

 

Hozzávalók:
A raguhoz:
- 1 egész nyúl feldarabolva
- zsiradék (zsír vagy olaj)
- 2 nagy fej vöröshagyma
- 1 gerezd fokhagyma
- 3 dl száraz vörösbor
- só, bors
- 250 g csiperke gomba
- 1 mk kakukkfű
- 2 db babérlevél
- 1 mk rozmaring
- 2 ek füstölt, őrölt pirospaprika
- 2 ek liszt
- nagyjából 4 dl meleg víz

A burgonyapüréhez:
- 1 kg burgonya
- só
- 4 dl tej
- 150 g vaj

 

Elkészítés:
A hagymákat megtisztítjuk, a vöröshagymát felkockázzuk, a fokhagymát nagyon vékony szeletekre vágjuk.
A nyúldarabokat sózzuk, borsozzuk. 
A zsiradékot felhevítjük, majd a nyúldarabokat hirtelen megpirítjuk minden oldalán, majd tálra szedjük. A visszamaradt zsiradékra dobjuk a vöröshagymát és a fokhagymát, egy csipet sóval lassú tűzön üvegesre dinszteljük. Rászórjuk a lisztet és 1-2 percig kevergetve picit besűrítjük, mialatt a liszt elveszíti nyers ízét. Az összes előpirított húst visszarakjuk a lábasba, felöntjük vörösborral és nagyjából 4 dl meleg vízzel, hozzáadjuk a fűszereket (babérlevél, kakukkfű, rozmaring,meghintjük még egy kis sóval és borssal, majd lefedve takaréklángon másfél órán át főzzük. Ekkor hozzáadjuk a gombát (ha konzervgombát használunk, akkor innentől már fedő nélkül főzzük tovább, ha friss gombával dolgozunk, akkor felszeletelve adjuk a fővő ételhez és lefedjük további 10 percre.) 
Ekkor a szaftból kiemeljük a húsokat és a gombákat is kikanalazzuk, melegen tartjuk. A szaft alatt a lángot nagyra állítjuk és állandó kevergetés mellett besűrítjük. A lábas oldalán keletkezett pörkös részeket a szafttal finoman leoldjuk, hogy azok is belemosódjanak és tovább gazdagítsák az ízvilágot. A babérlevelet kiemeljük, majd a kész szaftot a tálaló tálba helyezett gombás húsra öntjük. 
TIPP: A füstölt őrölt pirospaprika igazi kuriózum, kellemes ízt kölcsönöz az ételnek. Ám erélyes íze miatt nem célszerű többet adni az ételhez. Aki vörösebben kedveli a szaftot, adhat hozzá még őrölt csemege pirospaprikát, de csak csínján, mert a paprika íze nagyon eluralja a gombás ragut!

A burgonyapüré elkészítését időzítsük az étel tálalásához, mert igazán csak frissen jó. Ehhez megtisztítjuk a burgonyát, apró kockákra vágjuk, felöntjük annyi vízzel, hogy ellepje és puhára főzzük. Ekkor leöntjük róla a vizet és azon melegében megsózzuk és burgonyatörővel alaposan összetörjük. Közben hozzáadjuk a vajat, amivel jól elkavarjuk. Felöntjük a felforralt tejjel, amit két-három adagban adjunk hozzá, így elérve a kellő állagot. A pontos tejmennyiség függ a burgonya fajtájától, lisztességétől, a főzés és lecsepegtetés után rajta maradt víz mennyiségétől. 
(Mi nagyon szeretjük kissé rusztikusan a pürét, tehát nem töröm nagyon homogénre, picit darabosabban hagyom.)
Tálaláskor mindenki maga szed a tálakból, a ragu szaftját ízlés szerint rákanalazva. (Én imádom a csontosabb részeket.)

TIPP: A burgonyapüré később fogyasztva felfrissíthető még hozzáadott forró tejjel!

 

img_2020-1.jpg

 

Egy pohár vörösborral leöblítve kellemes vacsoraétel vagy vendégváró különlegesség.

 

img_2013-1_1.jpg

 

Ha sikerül nyúl húst vásárolnotok mindenképpen próbáljátok ki, nagyon finom!

 

img_2003-1.jpg

 

Váljék kedves egészségetekre!

 

img_2008-1_1.jpg

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://izcsiklandozo.blog.hu/api/trackback/id/tr9216782688

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kyria 2022.01.02. 21:03:48

Nem szerettem a nyulat a mellékíze miatt, de ezt lehet, még én is kipróbálom.

ÍZcsiklandozó 2022.02.06. 12:47:26

@Kyria: remélem, már meg is tetted! Szívesen várom a véleményedet, bízom benne, hogy ízleni fog, bármennyire is nem nagy kedvenced a nyúlhús! :)

detti10 2023.03.16. 09:33:27

El készitettem a nyúl ragut, nagyon finom lett isteni köszönöm!!!

ÍZcsiklandozó 2023.03.16. 17:30:21

@detti10: De örülök Detti! Köszönöm a kedves visszajelzést, kívánom, hogy ha módodban áll, sokszor készítsd majd még el! :-)
süti beállítások módosítása