ÍZcsiklandozó

Kávés Non plus ultra

2017. augusztus 12. 06:32 - ÍZcsiklandozó

 img_4809-1.jpg

 

Ez a finomság igazán közel áll a szívemhez.

Egyrészt, mert a hagyományos változatát édesanyám többször is sütötte gyerekkoromban, másrészt pedig akinek a nevéhez fűződik a receptjének leírása, az nem más, Horváth Ilonka,  akinek munkássága szülővárosomhoz, Törökszentmiklóshoz köthető.
Nosztalgikus hangulat kerít hát hatalmába mindig amikor hozzáfogok a recept elkészítéséhez, amikor pedig saját ötlet szerint merészen változtatok kicsit rajta, akkor pedig igazi büszkeség tölt el!
Így van ez ezzel a kávés változattal is, amit kávéimádó lányom kérésére találtam ki és alkottam meg.

 

 

img_4800-1.jpg

 

Hozzávalók:

A tésztához:
20 dkg süteményliszt
20 dkg jó minőségű, hideg vaj
5 dkg vaníliával kevert porcukor
1 csipet só
2 db közepes méretű tojás sárgája
kevés finomra őrölt instant kávé
1 teáskanál kakaópor

A habhoz:
2 db közepes méretű tojásfehérje 
20 dkg porcukor
néhány csepp citromlé

 

Elkészítés:

A tésztához az átszitált lisztet tálba szórom, hozzáadom a sót, cukrot, a kávét és a kakaóport. A tojásokat szétválasztom, a 2 sárgáját kissé felverem, a fehérjét félreteszem. A vajat apró forgácsokban a lisztes keverékhez adom, elmorzsolom, majd a a tojássárgájával gyors mozdulatokkal tésztává gyúrom. Hűvös helyen csupán addig pihentetem, amíg a tojások fehérjéből a cukorral kemény habot verek. A végén hozzáadom a citromlevet vagy pár csepp ecetet. Sűrű, krémes állagúvá kell dolgozni.

A sütőt (légkeveréses: 150 fok, hagyományos gázsütő: 3-as fokozat) előmelegítem.

 

img_4818-1.jpg

 

A tésztát kb. 2 mm vékonyságúra nyújtom, 2 cm átmérőjű kerek kiszúró formákkal kis lapokat szaggatok belőle. Sütőpapírral bélelt tepsire helyezem a kis korongokat. Minden korongra mokkáskanálnyi tojáshabot adagolok – óvatosan érdemes dolgozni vele, hogy minél kevesebb hab kerüljön a sütemények mellé. Nagyjából 10 perc alatt szép világosra sütöm. A kis félgömböket rácson hagyom hűlni, majd kettőt-kettőt mokkáskanálnyi kávékrémmel összeillesztek. Nem kell megijedni, ha a sütőből frissen kivett korongok habrétege épp elválni készülne a tésztától, amint kissé hűl, szépen visszailleszkedik a helyére.

 

Kávékrém:
1.5 dl erős fekete kávé
3 tojás sárgája
20 dkg porcukor
Ezeket gőz felett sűrűre főztem, majd amikor kihűlt, 20 dkg habosra kevert margarinnal alaposan kikevertem. Egy kis vanília nem ront rajta... 
Hűtőben tároltam felhasználásig, ahol kellően besűrűsödött és krémessé vált.

 

img_4791.JPG

A kész korongokat kettesével összeragasztottam.  A tészta hamarabb elfogyott, mint maga a hab...mivel eszemben sem volt kidobni, tészta nélkül megsütöttem a maradékot, összeragasztottam...egészen franciásra sikeredett!

Szerintem méltán nevezhető ez a finomság MAGYAR MACARONNAK!

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://izcsiklandozo.blog.hu/api/trackback/id/tr2712717902

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása