ÍZcsiklandozó

Töltött tök és húsgombócok kapormártással

2018. július 30. 18:12 - ÍZcsiklandozó

img_1976-1.jpg

 

A nyár nem múlik el nálam a hidegen is fogyasztható ételek nélkül. A forróságban igazán üdítőek a savanykás, zöldséges főfogások. Ilyenkor az is mérvadó, hogy olyan ételt készítsek, ami napokig eláll, sőt, pár nap múlva még ízletesebbé is válik. A tököt remekül használhatjuk ilyen ételek előállításához. Többféleképpen elkészíthetjük és persze sokaknak az is fontos, ha húsfélékkel van kombinálva. Tény, hogy így laktatóbbak lesznek, ám megőrzik könnyedségüket is. 
Kevés dolog van, ami miatt bekapcsolom kánikulában a sütőt, de a töltött tökért megtettem volna. Ám ahogy gondolkodtam, eszembe jutott, hogy sok évvel ezelőtt kipróbáltam egy régi-régi receptúra alapján a sütés nélküli változatot.
Mivel már elfelejtettem, hol is olvastam róla, így emlékezetből próbáltam elkészíteni. Bevallom, magam sem számítottam arra, hogy ennyire hasonlít majd az évekkel ezelőtt készítettre. Persze annak is örültem, hogy mindehhez még a sütőt sem kellett bekapcsolnom.

Ha szeretnétek kipróbálni, mutatom, hogyan készítettem:

 

img_1979-1.jpg

 

Hozzávalók: (kb. 6 személyre vagy kevesebbre, de több napra)

- 2 közepes méretű zsenge főző tök
- 500 g. darált hús
- 1 fej vöröshagyma
- 2 egész tojás
- 3 száraz zsemle beáztatva
- só, bors
- 2 nagy csokor kapor
- kevés olaj
- 3 evőkanál liszt
- fél citrom leve vagy 1 evőkanál ecet

 

 

img_1981-1.jpg

 

 

Elkészítés:

A tököket alaposan megmostam, mert a zsengesége miatt nem hámoztam meg őket. A végüket levágtam. Három egyenlő részre vágtam keresztben mindkettőt, Óvatosan kikapartam a belsejüket úgy, hogy kb 1-1,5 centi maradt a tökhúsból a héja alatt és mély, de jó széles aljú fazékba ültettem őket.

A vöröshagymát megtisztítottam, majd apró kockákra vágtam. A kaprot leöblítettem, alaposan lecsepegtettem, majd apróra vagdostam. Kevés olajon üvegesre dinszteltem a hagymakockákat, majd félretettem hűlni. A darált húshoz adtam az egész tojásokat, a vízbe alaposan beáztatott és kinyomkodott zsemléket, sóztam, borsoztam és rákanalaztam az olajból kivett vöröshagymát valamint egy evőkanálnyi apróra vágott kaprot is. Alaposan összekevertem a masszát.

Hat nagyobb gombócot formáztam vizes kézzel a húsos masszából, ezeket óvatosan belenyomkodtam a tökökbe. A többi masszából egyforma, kb. apró tojásméretű gombóckákat gömbölyítettem.

 

img_1978-1.jpg

 

A töltött tökökre kb. fél liter vizet öntöttem, így majdnem teljesen a peremükig ért a folyadék. Sózni nem sóztam, a húsos töltelék kellően fűszeres volt.
Közepes lángon, lefedve 40 percig főztem. Tűpróbát végeztem a húsnál. A többi húsgombócot kisebb lábasban felforralt vízbe tettem és kb 25-30 perc alatt készre főztem azokat is, majd kivéve lecsöpögtettem.
Amíg főtt a töltött tök és a gombócok, kevés olajon a liszttel világos színű rántást készítettem, majd a tüzet elzárva alatta belekavartam a maradék apróra vágott kaprot.

Amikor a töltött tökök is megfőttek, szűrőkanállal óvatosan kivettem őket a fazékból.
A visszamaradt főzőléből kanalanként a kihűlt kapros rántáshoz adtam belőle egy-egy keveset, azzal simára kevertem, végül hozzáadtam a fazékban lévő nagyobb mennyiségű léalaphoz. Lassú tűzön, állandó kevergetéssel kellő állagúra sűrítettem a mártást. Már az illata is mennyei volt!
Ha szükséges, ennél a fázisnál még sózhatjuk kicsit és citromlével vagy ecettel savanyíthatjuk.

Tálaláskor mindenki kedvére szedhet a töltött tökből és a húsgombócokból. A kapormártással jól nyakon öntve, esetleg plusz tejfölt melléadva, friss, ropogós zsemlével kínáljuk.

Ha marad belőle másnapra, érdemes kipróbálni jól behűtve is. Az ízek csodásan összeérnek.

 

Jó étvágyat hozzá!

 

img_e1964.JPG

 

 

2 komment
Címkék: Főételek

A bejegyzés trackback címe:

https://izcsiklandozo.blog.hu/api/trackback/id/tr2714151407

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wulfie 2018.11.11. 17:58:28

Jól nyakonöntve szósszal, így igazán ÍZcsiklandozó, hehe :) Tökéletes recept, úgyis tökszezon van éppen, ha írhatom ezt. Krémleves, sült tök, bár én inkább nyáron képzelném el ezeket az ételeket, mint hűsítő leves, saláta, de biztos velem van a gond. Lényeg a lényeg csodálatos recept. www.ujsagomat.hu/spar/akcios-ujsag-csutortoktol-08-11-2018-1/ Zöldségeket egyébként én általában itt szoktam vásárolni, meg a netes újságban benne vannak akciók, amiket az ember nem vesz észre, ha csak besétál a boltba

ÍZcsiklandozó 2018.11.12. 00:21:45

@Wulfie: Köszönöm az elismerő szavakat!
süti beállítások módosítása